Ads Top

Lampu amaran enjin menyala...



17 Dis 2018 Isnin

lampu amaran enjin kereta menyala tanda masalah TCU dan kos repair baikpulih
Lampu amaran enjin menyala.
Imej dari Google


Sebenarnya dah 2 minggu kereta aku tak berapa nak 'pickup'.. tapi bukan selalu jadi cuma kadang-kadang.. tu sebab aku tak hantar bengkel lagi sebab nak tunggu gaji masuk barulah aku nak buat 😆.. malas nak pergi Tabung Haji keluarkan duit sebenarnya uhuk2...


Tapi pagi semalam masa tengah drive kat simpang 3 nak ke Pekan Gurun dan Modenas masa nak pergi kerja, kereta aku jadi balik perangai tak pickup dia tu huhuhu... tekan minyak pon takmo laju.. dia akan jadi macam ni kalau aku tetiba slow kan kereta (slow perlahan-lahan la bukan brek mengejut ok) waktu tengah laju contohnya bila sampai kat traffic light tu... pastu tekan minyak balik dah umpama meneran taik keras tak keluar2... hadoii la.. kereta takmo gerak laju pulak dah... nak tekan pedal minyak rapat bagi kereta bergerak takut jugak tetiba dia melaju dengan tiba-tiba kan.. tak pasal-pasal langgar kereta orang huhu.. so kereta tak boleh nak bergerak macam biasa walaupun dah tekan pedal minyak... kompom bengang je orang kereta belakang aku... sorry2.. aku tak sengaja weyy!!.. 


Pastu bila bawak sampai traffic light bila dah dalam pekan Gurun, lampu merah, aku berenti tukar gear ke N, tarik handbreak, kereta bergegar pulakkk... adoi malunye lahaiii... memandangkan time tu masih pagi lagi, so aku decide untuk teruskan tujuan asal aku untuk pergi kerja.. sebab bengkel kereta lambat lagi nak buka.. pukul 11 rasanya huhu.. tapi petang semalam aku nekad kena repair dah.. tak boleh tangguh.. sebab petang semalam dengan pagi ni nak bawak anak-anak lagi kan... setakat aku sorang tu takpe.. tu sebab walaupun gaji masuk esok pon terpaksa lah petang tadi aku hantar bengkel... tak sempat tunggu dah.. bahaya..


lampu amaran enjin kereta menyala tanda masalah TCU dan kos repair baikpulih
Lampu amaran enjin menyala.


Bengkel kereta kegemaran aku kalau dekat SP ni.
Jie Sheng Auto Service Centre. Bengkel kereta ni terletak dekat Pekan Baru, Sungai Petani berhampiran Kedai Ayam Bismi.


lampu amaran enjin kereta menyala tanda masalah TCU dan kos repair baikpulih
Lampu amaran enjin menyala.


Kereta dah masuk bengkel.
Alhamdulillah masa aku sampai cuma ada 1 buah kereta je dia tengah repair.. tu pun kereta tu dorang parking sebelah dalam kedai belah belakang cikit.. aku sampai terus masukkan kereta kat dalam bengkel. Semalam aku sampai bengkel pukul 4.30, pukul 6.30 dah siap..


lampu amaran enjin kereta menyala tanda masalah TCU dan kos repair baikpulih
Lampu amaran enjin menyala.
Tukar ECU


lampu amaran enjin kereta menyala tanda masalah TCU dan kos repair baikpulih


ECU tu taukey tu cakap tak respond dengan alat penguji dia. Alat penguji tu kalau tak silap aku yang dia letak atas kerusi tempat duduk driver tu. Sekejap kekiri sekejap kekanan kejap2 ke depan kereta pulak aku tengok si taukey ni buat keja huhu... pembantu dia tengah sibuk repair kereta tadi.. lepas tu baru aku nampak pembantu dia sampai.


lampu amaran enjin kereta menyala tanda masalah TCU dan kos repair baikpulih
Lampu amaran enjin menyala


Kos Tukar ECU
RM900


Ok.
Dah selamat belanja duit untuk bulan ni.
Moga diberikan lebih rezeki lagi di masa akan datang 😅




Tiada ulasan:

Terima kasih sudi komen entri ni.

Dikuasakan oleh Blogger.