Ads Top


Tahun ni di hari cuti umum Thaipusam 31Jan 2018 Rabu; kami bawa anak-anak ke rumah baru kami di Taman Songket Indah. Walaupun rumah tu belum lagi kami perbaiki, tapi plan hari ni adalah untuk menebas rumput dan pokok-pokok kecil yang tumbuh di laman rumah..




Aku hantar Eshan ke rumah Pengasuh pukul 730 pagi. Lepas tu bertolak dari rumah sewa ke sini sampai pukul 930 pagi sebab singgah kejap dekat kedai hardware. Husben nak cari sabit dan parang..


Aku kerap juga pergi menengok keadaan rumah..
Naik risau jugak takut ada haiwan panjang dalam semak rumput tu kan.. 


Sebenarnya pada 21jan iaitu Hari Keputeraan Sultan Kedah pada Ahad lepas kami kecuali Eshan dah pun datang ke rumah untuk menebas. Eceli, hajat nak pergi menebas ni dah lama. Tapi memanjang tak dapat nak cari masa sebab husben bz memanjang walaupun hari Sabtu.


Aku nak datang sorang diri menebas memang takla..
takut.. Jadi bila dah sampai kat rumah haritu,  nampak rumput-rumput sudah pun mula menjalar ke simen. Elok je pucuk rumput tu menghunus/menghala ke arah pintu rumah.. amboi2...




Dalam hati, berkata kejap lagi aku akan kerat akar rumput ni huh..geram.. eh,lupa lak nak snap gambar pokok tu..


 Pokok kat atas ni pulak, sudah semakin merimbum di tepi pagar rumah. Ni gambar tahun lepas. Masa aku pergi cuti Keputeraan Sultan Kedah minggu lepas, pokok ni dah semakin-makinlah merimbunnye.. macam dibaja-baja pulak tumbesarannya..huhuh.. kesimpulannya, pokok renek ni husben yang kapakkan..


Lepas tu husben menebas sikit kat kawasan berhampiran pagar depan yang batu tu... tapi lepas tu mengadu sakit kaki dan terus beralih ke dalam rumah mengemop dan membersihkan lantai bersama Angah dan Che Ah.. bergema suara budak2 tu kat dalan rumah tolong abah dia cuci lantai...


Tapi sebelum tu husben minta aku tolong angkat dulu cermin pintu sliding yang aku dengan kawanku letakkan dekat dapur dulu ke bilik keempat yang kami buat haitu..


Aku tak pasti masih bergunakah cermin ni kalau nak buat bingkai sliding baru nanti..hurmm..



Aku buat bahagian rumput je kat laman rumah..aik terbalik tugas pulak kan.. hehe.. Along menolong aku mengangkat daun yang dah ditebas ke kawasan tepi rumah (tepi jalan) dengan menggunakan pencakar..



Nampak tak rumput dia...? Huhu..
Ni gambar tahun lepas jugak. Bulan 10 rasanya masa ni. Pokok semalu hutan memang liar.. Aku tak sempat nak snap gambar yang minggu lepas 21hb tu sebelum start menebas..  


tapi aku menebas mula dari arah belakang rumah dan sempat buat sampai tepi bilik tidur utama je. Tu pun dah merecik peluh.. Lega sikit rasa hati bila tengok rumput2 panjang tepi rumah ni dah ditebas..


Panjang pulak nak cerita pasal minggu lepas punya hahaha... 


Bila dah sampai tu, semua barang2 kami keluarkan daripada boot kereta dan letakkan dalam rumah. Lepas tu terus menebas. Matahari pun dah naik.. 


So hari ni, kami berdua sambung balik buat kerja menebas yang tak setel semasa cuti keputeraan Sultan Kedah haritu.. ohya, sebenarnya hari tu kami buat sampai tengah hari saja.  Sebab Eshan tinggal kat pengasuh.. hari ni pun kami buat sampai tengah hari jugak sebab Eshan kami tak bawak..ada di rumah Pengasuh.


Alhamdulillah... senang hati sikit..
Part ni aku yang kerjakan.. 😂


Pokok yang dah ditebas hari ni kami kumpulkan kat laman saja. Biar rumput tu kering dulu baru boleh bakar sampah.. next time la pulak ke sini lagi.. kena standby bawak paip getah air la nanti manalah tahuu kot2 merebak api tu kan..


Lepas dah setel kerja di luar, anak2 masuk dalam dulu main henfon untuk sejukkan badan.. Che Ah tak buat kerja pun. Cari pasal dengan abang2 dia je banyak huhu..  dah agak peluh kering, semua pakat mandi dan salin baju termasuklah Che Ah.. prffttt... pintu bilik air dah kena curi jadi kami gantung kain tuala dekat grill tingkap.. cover sikit lah kan.. dah tingkap kena curi huhu..


Lepas mandi, pakat lapar masing2 request nak makan.. time ni abah mandi, ibu join makan nasi sekali anak2 hehe.. 


Sambal ikan bilis tanpa belacan dan air asam jawa.
Cuma guna asam keping. Lama dah tak masak macam tu. Selalu buat sambal ikan bilik sokmo taruk air asam jawa dengan belacan macam yang aku share kat resepi ni. Sesekali macam ni sedap jugak..


Hmmm.. dapur kecik.. tapi aku suka je..
Tengoklah pintu dapur tu dah sampai turun color dah..
Husben cakap nanti bila2 dia nak datang mengecat pulak.. 


Selesai makan, aku kemas2 apa yang patut. Sapu sampah sikit kat area dapur ni. Lepas tu terasa nak mandi sebab dah pening kepala.. Takda pintu pon belasah mandi jugak lah.. dah pening kepala kan..


Pukul 1.10 kami dah gerak balik amik Eshan.
Alhamdulillah... takde apa2 yang berlaku.. semua baik2 sahaja. Hopefully dapat duduk rumah sendiri dalam masa terdekat ni. In shaa Allah. Amin yra.. TQ reading!!!


Tiada ulasan:

Terima kasih sudi komen entri ni.

Dikuasakan oleh Blogger.