Ads Top

Kek Coklat Kukus ~


Bulan ni dah 4 biji kek coklat kukus mak incik ni dah buat 👏👏👏 Buat masa ni, aku tengah gila membaking kek coklat kukus.. harap-harap gila lah sampai hujung tahun yekk 😆😆  Sejak berada di ambang 2019 lagi, mak incik sangat berazam nak rajin-rajin membaking. Nak pandai buat kek-kek.. Bila financial dah stabil nanti, nak majukan diri sendiri dengan buat kek coklat cheese kukus pulak hehe.. in shaa Allah... 






Tak boleh nak curahkan lagi topping coklat atas kek sebab marjerin dah habis.. Bila kita letak topping dan biar dalam peti sejuk semalaman, baru sedap kek coklat moist kukus ni. Tapi kalau makan begitu saja pon dah okayyy dah kalo tak berapa nak rajin dan takda masa dan jika nak elak terlebih amik gula huhu 😁😁😁


Kek-kek ni aku buat guna 1 adunan saja.. 
Cuma bezanya aku letak dalam 2 bekas. Kali ni aku keluar dari kebiasaan buat kek.. Pertama, dua-dua bekas kek ni aku kukus sekali harung. Selalunya, sebelum ni, aku tak berani nak kukus sekali harung sebab takut KALAU  kek tak jadi.. sayang adunan tu huhu.. jadi selalunya aku buat dalam bekas besar terus dan kukus sekali ja. tapi disebabkan masalah yang timbul bila aku nak buat kek melebihi sebiji, dan aku tak berapa nak seronok untuk commit dengan kek sampai 3 jam, jadi aku berani-beranikan diri kukus 2 adunan kek sekali harung. 


Gambar ihsan Google.
Pengukus aku rasanya yang saiz 30 ni... 
Beli tak lebih dari RM120 dalam 6 tahun lepas rasanya.. lupa dah.. 


Yang kedua, ini adalah kali pertama aku kukus kek guna kedua-dua tingkat pengukus tu.. selalu guna 1 tingkat je walaupun ada 2 tingkat pengukus tu.. rugi je kan... mujurlah cubaan tadi berjaya bila kek tak rosak dan jadi elok.. so next time, bolehlah jimatkan commitment di dapur dan buat banyak kek! 
Suka.... 😃


Gambar ihsan google.
Loyang aku tengah dia lebih besar diameternya. 
Yang ni lebih kecik..  janji kek jadi udahle.. hihi


Yang ketiganya.. kali ni jugak, aku try guna loyang yang berlubang di tengah tu.. biasanya dulu aku selalu nampak mak aku guna loyang jenis ni untuk masak bingka/bengkang tu. Selalunya aku guna bekas aluminium bentuk petak saiz 8×8inci dengan 12×12inci (kalau tak silap) je.. tengok lagi molek keknya kalau bakar guna loyang masak bingka ni huhu.. loyang jenis ni kena letak kat tingkat atas sebab takut tak muat letak tingkat bawah tu huhu


Ok tu je nak update. Semoga bermanfaat 😊



Tiada ulasan:

Terima kasih sudi komen entri ni.

Dikuasakan oleh Blogger.