Ads Top

Kek Pandan Kukus Tanpa Santan


Resepi kek pandan kukus sedap dan sangat senang
KEK PANDAN ~ 21/8/2021


Akhirnya tercapai jugak hasrat nak buat kek pandan. Sebenarnya sudah lama aku teringin nak buat sendiri kek pandan tapi asyik tertangguh nak buat sebab lebih seronok makan kek coklat uhuk-uhuk.. Kek pandan sebenarnya sangat legend pada aku. Kek pandan ni adalah simbol nostalgia zaman kanak-kanak aku dulu. Dulu-dulu masa kecik-kecik memang mak aku selalu buat kek pandan. Jadi atas sebab itulah aku senaraikan jugak kek pandan sebagai salah satu kek yang mesti aku buat dalam hidup aku.. sekurang-kurangnya sekali seumur hidup kena buat juga.. Walaupun banyak lagi terdapat kek-kek viral zaman Millennium ini yang masih belum aku cuba buat (err.. tapi cuba makan dah banyak kali..) namun begitu, aku tak terasa macam wajib sangat.. mungkin sebab kek viral zaman Milennium ni takda tinggalkan nostalgia kot untuk aku.. Tapi aku tak nafikan, ada jugak di antara kek-kek dan dessert-dessert yang muncul di zaman Millennium ni yang aku teringin nak cuba buat jugak.. 




Sebenarnya, aku tercari-cari resepi kek pandan yang menggunakan santan macam mak aku buat dulu. Kalau nak buat betul-betul macam mak aku buat dulu, kena blend daun pandan la.


Ok resepi ni aku cari dekat YouTube. Berjumpa jugak satu resepi menggunakan santan. Tapi untuk kek pandan yang aku buat ni sebenarnya menggunakan resepi Kek Pandan Cheese Leleh dari LimauNipis.  Try buat kek dulu. Resepi Limau Nipis ni takda memasukkan santan. Aku pilih resepi ni untuk aku buat memandangkan aku rasa takut pulak nak masukkan santan sebab tak pernah buat kek menggunakan santan. Susu sejat tu biasa lah.. in shaa Allah aku bercadang kalau kek pandan yang aku buat ni jadi elok, lepas ni aku nak buat yang guna santan pulak.. lagi sedap kek pandan tu nanti kan.



RESEPI KEK PANDAN KUKUS

*aku tersilap step tapi alhamdulillah jadi jugak kek tu. Jadi resepi ni ikut macam aku buat.



1. Bahan di bawah diayak bersama.

Tepung Gandum 1 setengah cawan
Baking powder 2 sudu teh

 
2. Bahan di bawah dipukul sehingga kembang dan gebu. 

Telur 4 biji
Gula 1 cawan
Ovalette 1 sudu makan
perasa pandan
pewarna pandan


3. Masukkan bahan 1 (tepung) ke dalam bahan 2 (telur) dan kaup-balik sampai sebati. 

4. Masukkan minyak masak 1 cawan dan kuap-balik lagi adunan tu sampai sebati.

5. Masukkan dalam loyang kek, tutup dengan aluminium foil dan kukus selama 1jam. Dah siap.


Alhamdulillah. Sedap jugaklah.


2 ulasan:

  1. kek kukus jrg la buat ..biasa buat kek yg non bake mcm oreo cheese cake..nmpk sedap tu kek pandan kukus

    BalasPadam
    Balasan
    1. non bake pun menarikk. saya kalo non bake cake tu kek batik je lah hihi

      Padam

Terima kasih sudi komen entri ni.

Dikuasakan oleh Blogger.